الكثبان الرملية(تپه های ماسه ای)

ن : زهـــــــرا عیوض پـــــور

الكثبان الرملية(تپه های ماسه ای)

الكثبان الرملية في لوط وسط شرق، المقطع العرضي الإقليمي الطولي لل50 كم و 100 كم الماكياج. ارتفاع الكثبان الرملية تصل إلى 500 متر. ، ويقول باركان بعض أشكال هذه التلال تسير في اتجاه الرياح. الأهرامات والكثبان الرملية ينظر طولية في هذه السلسلة
 
تپه‌های ماسه‌ای در شرق لوت مرکزی، منطقه‌ای به عرضی ۵۰ کیلومتر و طولی ۱۰۰ کیلومتر را تشکیل می‌دهند. ارتفاع این تپه‌های ماسه‌ای تا۵۰۰ متر میرسد. اشکالی خاصی از این نوع تپه‌ها را که در جهت وزش باد به حرکت می پردازند، بارخان می‌گویند. هرم‌های ماسه‌ای و تپه‌های طولی در این مجموعه دیده می‌شوند.
 
هذه الجزيئات تتراكم حول هذه العقبات تدريجيا وأنها سوف تضاف إلى المبلغ. هو تجميع هذه الجزيئات تشكيل الكثبان الرملية
 
طرز تشکیل تپه‌های شنی به این صورت است که ماسه‌های روان در سطح زمین در اثر وزش باد پس از رسیدن به موانعی در سر راه خود از قبیل گیاهان، قطعات سنگ یا عوارضی طبیعی همچون کاهش سرعت باد از حرکت باز می‌ایستند و ذرات ماسه متوقف می‌شوند. این ذرات در اطراف این موانع انباشته می‌شود و به تدریج به مقدار آنها افزوده خواهد شد. سرانجام اجتماع این ذرات ماسه‌ای باعث تشکیل تپه‌های شنی می‌شود.
 
 
وأكبر العقبات التي تواجه احتمال أن الجماهير من الكثبان الرملية تصبح أكبر هناك. وهناك تضيف ما يصل. النزوح الجماعي الرملي في الظروف العادية لجلب عشرة إلى عشرين مترا سنويا. التلال الرملية الشباب الأهرامات مع اتجاه الرياح، لكنها بطيئة الحركة والانتقال

هرچه این موانع بزرگ‌تر باشند، امکان اینکه توده‌های ماسه‌ای به صورت تپه‌های بزرگتر درآیند، وجود دارد. تپه‌ها پس از تشکیل در محل خود ثابت نمی‌مانند و در جهت وزش باد جابه جا می‌شوند، به طوری که با وزش باد، ماسه‌ها در دامنه‌ای که در جهت باد قرار دارد به طرف بالا رانده می‌شوند و پس از رسیدن به قله در دامنهٔ پشتی تپه می‌غلتند و در آنجا جمع می‌شوند. جابه‌جایی توده‌های ماسه‌ای در شرایط عادی به ده تا بیست متر در سال می‌رساند. هرم‌های ماسه‌ای جوان با ساختار برخانی خود در جهت حرکت باد، اما به کندی در حال حرکت و جابه‌جایی هستند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خلقــــتــــــ خداونــد و آدرس arabicmotahar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.